Brugerinddragelse

I forbindelse med Kulturministeriets Reach Out-program er der udgivet to inspirationskataloger, som kulturinstitutioner og kulturprojekter kan bruge til at inddrage deres brugere og arbejde strategisk med at fastholde og få nye brugere.

Reach Out inspirationskatalog - naviger i brugerinddragelse og brugerdrevet innovation, udgivet 2012

Inspirationskataloget tilbyder - ud over de 17 cases - konkret vejledning i ”den gode proces”, der danner grundlag for en udbytterig brugerinddragelse. Det handler om at opstille klare mål og vælge de rigtige metoder. Der bliver introduceret 6 metoder, som udspringer af Reach Out-projekterne, og som kan sammensættes til et skræddersyet forløb, der matcher den enkelte kulturinstitution eller det enkelte projekt. Overskrifterne for de 6 metoder er:

     

  • Sæt spot på brugerne
  • Ambassadører
  • Brugerdrevet organisering
  • Brugerne som medproducenter
  • Overrask brugerne
  • Online engagement
  •  

Reach OutReach Out! - inspiration til brugerinddragelse og innovation i kulturens verden, udgivet 2008

"Reach out!" er 29 konkrete eksempler på, hvordan kulturinstitutioner og kunstnere har arbejdet med brugerinddragelse på nye måder. Der er tre gode grunde for kulturinsitutionerne til at arbejde med brugerinddragelse: Den første er for at møde oplevelsesøkonomiens udfordringer, den anden er for at opsøge nye brugergrupper og den tredje er for at fremme en kvalitetsudvikling. De tre udfordringer er nedenfor stillet op i en trekant, hvor de 29 eksempler er indplaceret.

De 29 eksempler stammer fra et bredt udsnit af kulturens verden, bl.a. teater, musik, billedkunst, arkitektur, design, film, medier, museer og biblioteker.

Hent inspirationskatalog (2008)