DR-radio

DR er den største udbyder af public service i det danske mediemarked.

DR er organiseret som en selvstændig offentlig institution, der er fuldt licensfinansieret. Der må ikke indgå reklamer i DR’s programvirksomhed. DR skal sikre et bredt udbud af programmer og tjenester til hele befolkningen via tv, radio, internet og andre relevante platforme. Udbuddet skal omfatte nyhedsformidling, oplysning, undervisning, kunst og underholdning.

DR sender en række landsdækkende radiokanaler via det antennebaserede net (både analogt FM og digitalt DAB) samt via internet og satellit.

DR’s adgang til udøvelse af radiovirksomhed følger som den eneste danske radioudbyder direkte af radio- og fjernsynsloven.

Regulering af DR's virksomhed

DR’s virksomhed er primært reguleret i radio- og fjernsynsloven. DR’s virksomhed er desuden reguleret i bekendtgørelse om vedtægt for DR samt i DR’s public service-kontrakt. Kontrakten suppleres af bekendtgørelse om godkendelse af DR’s og de regionale TV 2-virksomheders nye tjenester.

Public service-kontrakten indgås mellem DR og kulturministeren for en fireårig periode og præciserer, hvilke opgaver DR forventes at opfylde, og udstikker rammerne, inden for hvilke public service-virksomheden kan drives.

DR skal i henhold til public service-kontrakt tilbyde følgende radiokanaler: 

  • P1: en kanal med nyheder, aktuel viden og perspektiv 
  • P2: en kanal med musikformidling og klassisk musik 
  • P3: en kanal med fokus på rytmisk musik, underholdning, sport og nyheder 
  • P4: en kanal med bredt programudbud, regional forankring og nyheder 
  • P5: en kanal med journalistisk formidling og fokus på varierede traditionelle musikgenrer 
  • P6 Beat: en kanal med journalistisk formidling og alternativ rytmisk musik 
  • P7 Mix: en kanal med journalistisk formidling, hverdagsmusik og populærkultur 
  • P8 Jazz: en kanal med journalistisk formidling og jazzmusik.

Læs DR's public service-kontrakt for 2015-2018 (pdf)

Læs mere om DR's tv-virksomhed

Læs mere om DR på DR's hjemmeside