07/06/2016

Kampagne mod matchfixing fortsætter

Den nationale kampagne ”#stopmatchfixing.dk – sig noget, hvis du ser noget” fortsætter. Kulturministeriet, Danmarks Idrætsforbund (DIF), Dansk Boldspil-Union (DBU), Anti Doping Danmark (ADD) og Danske Spil forlænger samarbejdet og indsatsen mod aftalt spil i sporten.

Kampen mod matchfixing i idræt er mere aktuel end nogensinde før. Derfor har parterne bag kampagnen #stopmatchfixing.dk, som blev iværksat i 2014, besluttet at fortsætte kampagnen blandt andet med flere opsøgende klubaktiviteter og en social medie indsats. Kampagnen fokuserer på de sportsgrene, som er mest truet af matchfixing: tennis, badminton, ishockey, fodbold og håndbold. Kulturminister Bertel Haarder vil besøge flere idrætsklubber ude i landet, og kampagens ambassadører, Tine Scheuer-Larsen, Jesper Grønkjær, Niklas Landin, Louise Burgaard, Hans-Kristian Vittinghus og Erik Sviatchenko, fortsætter med at formidle kampagnens budskab. 

Kulturminister Bertel Haarder siger: 

”Matchfixing underminerer alt det, vi elsker ved idrætten: kampen om at vinde, fair play, holdånd og spændingen ved uforudsigeligheden på banen. Jeg er glad for, at vi sammen fortsætter kampen om at bekæmpe matchfixing og kæmpe for vores fortsatte kærlighed til idrætten.” 

Morten Mølholm Hansen, adm. direktør i DIF, siger:

”Vi tager matchfixing meget alvorligt, da det ødelægger idrættens troværdighed. Matchfixing udgør den største trussel mod professionel idræt i dag, og vores udøvere står i første led som dem, der bliver kontaktet med de fristende tilbud. Derfor er de vores vigtigste kort i kampen. Med forlængelsen kan vi fortsætte det forebyggende arbejde i klubberne, der ruster både udøvere, ledere og trænere mod den trussel, matchfixing udgør.”

H.C. Madsen, adm. direktør i Danske Spil, siger: 

”Kampen mod matchfixing er ikke slut, og derfor bakker vi i Danske Spil helhjertet op om, at #stopmatchfixing.dk-kampagnen fortsætter. Matchfixing er både gift for sporten og for spil på sport, og vi kan kun komme det til livs, hvis vi samarbejder på tværs af myndighederne, sporten og spiludbyderne. Sammen kan vi være med til at sikre, at de spil, vi udbyder, er på fair sportskampe.”

Jesper Møller, formand for Dansk Boldspil-Union, siger: 

”Matchfixing er en af de største trusler mod fodbold og idræt i det hele taget. Vi skal bekæmpe det med alle tænkelige midler og metoder. Og vi skal gøre det sammen, så vi er stærkest mulige.” 

Michael Ask, direktør for Anti Doping Danmark, siger: 

”ADD er glad for at være ny partner i kampagnen. ADD står nu for hotlinen mod matchfixing, hvor alle anonymt eller med navn kan anmelde mulige overtrædelser af love og regler om matchfixing. ADD indsamler oplysninger og forestår indledende undersøgelser, før sager evt. bringes videre til samarbejdspartnere som fx politiet og idrætsorganisationerne.”

Kampagnen er fortsat hovedsageligt digitalt båret og består af en række initiativer:

  • opsøgende klubbesøg i hele Danmark
  • fortsættelse af kampagnewebsite www.stopmatchfixing.dk og facebookside
  • målrettet indsats på sociale medier
  • 24-timers bemandet hotline på tlf.: 70 70 70 94
  • ambassadørnetværk
  • events, undersøgelser og fysiske møder.

Baggrund

Den seneste tid har sat mere fokus på truslen fra matchfixing i dansk og udenlandsk idræt. Undersøgelser viser, at der blandt danskerne siden 2013 er sket en stigning på 5 procent, der ser matchfixing som en trussel mod fair play i idrætten og idrættens troværdighed. Kampagnen er kommet langt ud med sit budskab, og derfor har Kulturministeriet, DIF, Danske Spil, DBU og ADD investeret i at fortsætte arbejdet. Kampagnen understøtter de øvrige indsatser mod matchfixing, herunder arbejdet i den nationale platform for koordinering af indsatsen mod matchfixing. Sekretariatet herfor er placeret hos Anti Doping Danmark per 1. januar 2016. 

Platformen koordinerer indsatsen mod matchfixing mellem idrætten, spiludbydere og de offentlige myndigheder som f.eks. politi og spilmyndigheden. Og ADD varetager den daglige drift af matchfixing-hotlinen. Etableringen af platformen er sket i forlængelse af matchfixing-lovgivningen, som Folketinget vedtog i april 2015.

Yderligere oplysninger

Kulturministeriets pressetelefon, tlf.: 22 76 51 16

Kampagnerådgiver Mette Bom, tlf.: 40 55 08 00