22/05/2017

Kulturministeren spørger befolkningen til råds om dansk medieindhold

Kulturminister Mette Bock lancerer i dag www.antennerneude.dk, hvor alle frem til september kan komme med input til, hvilket dansk medieindhold, de vil se, lytte til eller læse på tv, i radio, aviser eller på nettet fremover. Ministeren tager samtidig på en ”generationsrejse” i hele landet for at få input fra befolkningen.

Kulturministeren har ”Antennerne Ude” for at lytte til borgernes input og ideer til fremtidens danske medieindhold forud for de politiske forhandlinger om et nyt medieforlig.

Kulturminister Mette Bock siger:

”Jeg vil gerne have en åben, offentlig samtale om fremtidens danske medieindhold. I vores medievirkelighed går alting rasende stærkt. Forskellen i mediebrug generationerne imellem har aldrig været større, og udenlandske medier som Facebook, YouTube og Netflix tager både opmærksomhed og ressourcer fra det danske indhold.

Vi skal tale om vores ønsker til det indhold, der samler os som befolkning, dét vi lærer noget af, identificerer os med og føler os udfordret af. Dét de udenlandske medier ikke kan give os. Vi skal tale om, hvordan vi skaber det bedst mulige danske indhold til befolkningen – og hvordan vi sikrer, at det når alle befolkningsgrupper. 

Det vil jeg gerne have borgerne til at bidrage til og er glad for i dag at lancere sitet antennerneude.dk og facebooksiden med samme navn, hvor alle kan komme med ønsker og ideer, så fremtidens danske mediepolitik bliver mere end blot et mellemværende mellem branchen og politikerne.”

Fakta

  • Kulturministeriet lancerer i dag www.antennerneude.dk, hvor alle kan bidrage med input og debat om fremtidens danske medieindhold – hvad enten det drejer sig om nyheder, dokumentarstof, underholdning, satire, børne- og ungdomsprogrammer, drama eller andet. Forslag og debat foregår også på facebooksiden antennerneudedk.
  • Kulturministeren tager på en generationsrejse og hører befolkningen på tværs af alder og geografi om deres ønsker. Ministeren har inviteret Folketingets medieordførere med på rejsen. Generationsrejsen foregår 7 steder i samtale med 7 forskellige befolkningsgrupper efter følgende plan: 

- Mandag den 12. juni 2017 kl. 8-9.30 på folkeskole i Haderslev (målgruppen pre-teens)

- Onsdag den 14. juni 2017 kl. 8-9.30 på folkeskole i Dianalund (målgruppen børn)

- Tirsdag den 27. juni 2017 kl. 16-18 på arbejdsplads i Herning (målgruppen voksne)

- Lørdag den 1. juli 2017 kl. 14-16 i Aalborg (målgruppen 68’er generationen)

- Tirsdag den 15. august 2017 kl. 12-13.30 på gymnasium i København (målgruppen teenagere)

- Mandag den 21. august 2017 kl. 16-18 i Vordingborg (målgruppen ældre)

- Fredag den 25. august 2017 kl. 15-17 i Odense (målgruppen unge voksne)


Flere informationer om de enkelte arrangementer vil fremgå af hjemmesiden antennerneude.dk og via Facebooksiden www.facebook.com/Antennerneudedk.

Tidsplan for den kommende proces frem mod en ny medieaftale:

Maj-september 2017: 
Kulturministeren spørger borgerne om, hvilket dansk medieindhold der er vigtigt og bør anses for afgørende i fremtiden. Ministeren ønsker også at vide mere om, hvilke platforme borgerne ønsker, at indholdet skal udbydes/kunne tilgås fra.

September 2017: 
Borgernes input om dansk medieindhold offentliggøres.

September-november 2017: 
Debatten fortsætter med mediebranchens interessenter, politiske ordførere m.fl. og handler bl.a. om, hvem der kan producere og distribuere danskproduceret indhold, og i hvilket omfang det kræver offentlig støtte. 

Primo 2018: 
Regeringen offentliggør sit udspil til et nyt medieforlig for 2019 og frem, og de politiske forhandlinger begynder.

Årsskiftet 2018/19: 
Den ny medieaftale træder i kraft. 

Yderligere oplysninger

Louise Brincker, kontorchef for Ledelses- og kommunikationssekretariatet, tlf.: 41 39 39 44

Mette Bom, kampagnerådgiver, tlf.: 40 55 08 00