Kulturkontakten nr. 3 / 2004

Forfatter: Kulturministeriet
Årstal: 2004
Udgiver: Kulturministeriet
ISBN: 0907-1156
Antal sider: 40
Publikationstype: Magasin
Udgivelsesform: Elektronisk
Akkvisition: Gratis
Introduktion: 

Køn og kunst

Har mænd og kvinder de samme muligheder for at gøre karriere i kunstens verden? Hvorfor køber museerne flest billeder af mandlige kunstnere? Er det diskrimination, eller skyldes det, at de kvindelige kunstnere skal komme lidt længere frem i skoene? Det er de spørgsmål, vi tager op i dette nummer af Kulturkontakten, der har temaet køn og kunst.
 
Vi har kigget nærmere på Kunstfondens uddelinger.
 
Tallene viser, at fonden i løbet af de sidste 20 år konsekvent har uddelt flere legater til mænd end kvinder. Det gælder mere på nogle områder end andre, men mest på billedkunsten. Vi har talt med nogle af dem, der har besluttet, hvem der skulle have hvad, og vi har søgt forskellige forklaringer på uligheden.

Laver mænd bedre kunst, er kvinderne for dårlige til at søge - eller er der helt andre mekanismer på spil?
 
Vibeke Windeløv er en af de kvinder, der har klaret sig mindst lige så godt som mændene. Hun fortæller i portrættet “Glæden ved at skaffe en gris”, hvordan hun først langt inde i karrieren blev opført som producent på de film, hun producerede. Det skyldtes, siger hun, at hun aldrig havde bedt om det - og hun mener generelt, at kvinder skal blive bedre til at stille krav.

Det synspunkt er hun ikke alene om. “Kunstscenen er jo ingen danseskole. Her må kvinden gerne byde op til dans”, siger AroSdirektøren Jens Erik Sørensen. Han uddyber i “Svar på tiltale”, hvorfor Aarhus Kunstmuseum i mange år har købt flest værker skabt af mænd, og hvorfor han har sagt, at nogle kvinder måske har svært ved at komme ind på museerne, fordi de laver for privat kunst.
 
Men hvordan kan man mene, at kvinder laver for privat kunst, og samtidig have et maleri hængende af Jeff Koons, der har sex med sin kone. Det spørgsmål stiller KVINFO's direktør, Elisabeth Møller Jensen, i en samtale med professor ved Kunstakademiet Erik Steffensen.
 
Som noget nyt bringer vi denne gang en debatside, hvor to museumsfolk svarer igen på sidste nummers klumme, “Museum eller mausoleum?”, hvor Christopher Arzrouni opfordrede museerne til at sælge ud af samlingerne.

PDF-version