Kulturkontakten nr. 2 / 2005

Forfatter: Kulturministeriet
Årstal: 2005
Udgiver: Kulturministeriet
ISBN: 0907-1156
Antal sider: 44
Publikationstype: Magasin
Udgivelsesform: Elektronisk
Akkvisition: Gratis
Introduktion: 

Tema: Kunsten af få succes

Hvordan får man succes? Dette spørgsmål har vi i det nye nummer af Kulturministeriets magasin Kulturkontakten stillet en række kunstnere, branchefolk og kulturelle iværksættere. Du kan bl.a. læse om:

Succesfuld kulturel virksomhed
”Jeg har stillet mig selv det spørgsmål, om manglende initiativ skyldes indførelsen af SU. Vi andre gik med morgenmælk og aviser, og man tjente sine egne penge.” Flemming Østergaard, PARKEN.

At skabe en kulturel virksomhed kræver mere end talent. Det er også hårdt arbejde. I artiklen ”Donna Ø og Donna H” mødes PARKEN’s bestyrelsesformand, Flemming Østergaard, og direktør for Statens Museum, Allis Helleland, til en samtale om succes, iværksætteri og det at tjene sine egne penge.

Museer støves af
”Problemet med mange museer er nemlig, at de lever afskåret fra resten af omverdenen, og at de ikke skænker det en tanke, hvem der faktisk kommer og ser på udstillingerne.” Arthur Cohen, direktør for reklamebureauet LaPlaca Cohen. Bløde værdier er ikke nok til at lokke folk på museum. Der skal hårdere midler til. Dem har man på LaPlaca Cohen, der har givet de største museer i USA en ansigtsløftning.

Dansk musiks succes i udlandet
De fleste danske band vil gerne have succes i udlandet, men det er de færreste, der får det. EMI’s danske direktør, Lars Toft, og reklamemanden Peter Stenbæk giver i samta-len ”Undervurdér ikke pophittet” deres bud på hvorfor.

Når stjerner fødes i fjernsynet
Tv fostrer flere og flere børnestjerner. Vi ser på, hvad berømmelsen betyder for børne-ne, og hvordan tv-bagmændene tackler det ansvar, det er, at deres programmer ofte er startskuddet til en karriere i rampelyset for børnene.

Forskelle i kulturforbrug
Louise Frevert fra Dansk Folkeparti og Manu Sareen fra Det Radikale Venstre forholder sig i hver deres klumme til, at Kulturministeriets nye kulturvaneundersøgelse viser, at indvandreres kulturvaner på flere områder adskiller sig fra danskernes.

PDF-version