Kulturkontakten nr. 3 / 2005

Forfatter: Kulturministeriet
Årstal: 2005
Udgiver: Kulturministeriet
ISBN: 0907-1156
Antal sider: 23
Publikationstype: Magasin
Udgivelsesform: Elektronisk
Akkvisition: Gratis
Introduktion: 

Tema: Teater – Hvad er det, publikum vil have?

Danmark er lidt af en teaternation, når man ser på de folkevalgte kulturprioriteringer. På finansloven for 2006 er teaterområdet den næststørste modtager af støtte-kronerne. Teatrene nyder da også udbredt opbakning blandt en stor del af danskerne. Men publikum fravælger i stigende grad statsstøttede teatre til fordel for de private.

Kulturkontakten sætter fokus på forskellige sider af den danske scenekunst og stiller spørgsmålet: Hvad er det, publikum vil have?

Kend dit publikum
Det Kongelige Teaters skuespilchef, Mikkel Harder Muck-Hansen og DR's dramachef, Ingolf Gabold, taler om, hvad publikum og seere betyder for dem og hvordan man rammer både bredt og smalt.

Spil noget Elvis!
"Sådan råbte de, dengang jeg ved til jazzkoncert med pianisten Harlan Parlan, hvis creditliste tæller navne som Charles Mingus, Dexter Gordon, Chet Baker."
Skuespiller Jens Albinus har skrevet et essay til Kulturkontakten.

Publikum skal være i flere farver
Etniske minoriteter kommer sjældent på de danske teatre. Det har to teatre valgt at gøre noget ved. På Betty Nansen Teatret og Taastrup Teater har man efter engelsk model søsat projekter, der skal få fat i det uopdyrkede publikum.

Skuespillere skal ses
Når nyudklækkede elever fra de danske skuespilleruddannelser begiver sig ind i den danske teaterbranche, er synlighed det vigtigste nøgleord for at få job. Derfor skal skoler og elever være på dupperne over for branchen, der både er lille og lukket.

Livet på en smertestillende tablet
Udland: Efter genforeningen har instruktør Frank Castorf gjort det traditionsrige østtyske teater Volksbühne til en af Europas mest kunstnerisk set indflydelsesrige scener. Matthias Lilienthal kommer fra Volksbühne, men har de seneste to år stået i spidsen for Kreuzberg-teatret HAU, som blev Året Teater 2004. Begge kæmper de for at bringe teatret og det tyske samfund ud af en lammende krise.

Det handler om at klappe
Sidste sæson var forfatteren Jens Blendstrup husdramatiker på Aarhus Teater. I sin klumme fortæller han om året, hvor han både for vild på teatret og besluttede sig for at lefle for publikum.

Q & A: Billedkunstner er jo ikke en beskyttet titel
Spørgsmål til ny rektor af Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Mikkel Bogh.

PDF-version