Ny bruger

Kom godt i gang med Digital Signatur.

Her kan du finde de vigtigste informationer og vejledninger, hvis du er ny bruger af Digital Signatur. 

Hvis du skal bruge en signatur i forbindelse med en hjemmeside, sikker post eller andet, så skal du have oprettet et medarbejdercertifikat baseret på institutionens cvr-nummer. Applikationssupporten i Slots- og Kulturstyrelsen varetager udstedelse af certifikater for en del af Kulturministeriets institutioner, men hvis ikke din institution er en af dem vi varetager, så skal du finde den LRA-ansvarlige person i din institution. Det er nemlig kun en person med en sådan rolle, der kan udstede nye certifikater. 

Hvis det er applikationssupporten der skal udstede et certifikat til dig, så skal din institution sørge for, at udfylde en brugeroprettelsesblanket (se link nedenfor), som automatisk sendes ind til Slots- og Kulturstyrelsen. 

Herefter modtager du en mail med link til installation af dit nye certifikat, og efter et par dage kommer en installationskode med posten fra DanID. Herefter kan du installere dit nye certifikat. 

Husk at tage et sikkerhedskopi af certifikatet, så du altid kan re-installere det i tilfælde af pc-nedbrud eller lign.