Danske computerspil har stort potentiale

En ny undersøgelse udarbejdet af Det Danske Filminstitut og Mediesekretariatet viser, at vi i Danmark har et potentiale for at udvikle en økonomisk stærk og kreativ spilbranche.

Undersøgelsen, som er finansieret af Kulturministeriet samt Økonomi- og Erhvervsministeriet, vurderer mulighederne for at udvikle en bæredygtig spilbranche i Danmark,. Der er også set på mulighederne for et mere alsidigt og kvalitetsbetonet udbud af spil i Danmark og Norden, som alternativ til det globaliserede marked.

Undersøgelsen viser, at der eksisterer en dansk computerspilbranche præget af både iværksætterånd og kreative talenter, som opererer på et hurtigt voksende globalt marked med stor international konkurrence.

Kulturminister Brian Mikkelsen udtaler i forbindelse med offentliggørelsen:

“Flere af deltagerne i undersøgelsen efterlyser en uddannelse, der er rettet mod spilbranchen. Derfor glæder det mig, at Den Danske Filmskole er indgået i et samarbejde med bl.a. universiteterne og Danmarks Designskole om en netværksuddannelse om computerspil”

Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen giver undersøgelsen følgende ord med på vejen:

"Her er endnu et godt eksempel på potentialet i udvikling af danske vækstvirksomheder. Undersøgelsen giver os bedre viden og indsigt i branchen for computerspil, og den underbygger vores forventninger til et levende og innovativt iværksættermiljø. En vigtig forudsætning for vækst.”

Læs undersøgelsen "Computerspil i videns- og oplevelsesøkonomien" (pdf)

Læs et sammendrag af undersøgelsen (pdf)

www.dadiu.dk kan læses mere om den nye computerspiluddannelse.
Se også Det Danske Filminstitut www.dfi.dk og Mediesekretariatet www.mediesekretariatet.dk

Yderligere oplysninger

Kulturministeriet: Pressechef Martin Østergaard tlf. 33 92 35 98 og afdelingschef Steen Kyed tlf. 33 92 98 21

Økonomi- og Erhvervsministeriet: Pressesekretær Erik Ljunggren tlf. 33 92 31 15