Penge til markedsføring af sportsbegivenheder i Danmark

I løbet af 2009 finder mere end 40 internationale sportsbegivenheder sted i Danmark.

Begivenhederne har det tilfælles, at de giver mulighed for at markedsføre danske værdier og Danmark som fremtidig vært for store sportsbegivenheder. Sportsåret 2009 er et selvstændigt projekt, som regeringen har iværksat. Sekretariatsfunktionen ligger i Sport Event Denmark.

Venskabsprojekt får 350.000 kr.

Brydning er en folkesport i Mellemøsten. Danmarks Brydeforbund har søgt Sportsåret 2009 om midler til at gennemføre et venskabsprojekt, som skal skabe grundlag for god omtale i netop Mellemøsten. Projektet, der også bakkes op af Udenrigsministeriet, har til formål at vise iranere og egyptere et Danmark, der er andet og mere end tegninger af profeten. Konkret vil et dansk brydeteam besøge hhv. Iran og Egypten. Holdet vil både træne med og kæmpe mod de lokale brydere. 

World Outgames får 250.000 kr.

Tusindvis af homoseksuelle idrætsudøvere samles i København i sommeren 2009 for at dyrke sport og diskutere menneskerettigheder. For at skabe kendskab til arrangementet i resten af verden iværksættes en PR- og mediekampagne, der har som målsætning at tiltrække udenlandske medier og derigennem skabe omtale af begivenhederne. Dette projekt støtter Sportsåret med 250.000 kroner. 

IOC-kongressen får 2,9 mio. kr.

I efteråret 2009 afholder Den Internationale Olympiske Komite (IOC) kongres og session i Bella Centret i København, hvor det bl.a. skal besluttes, hvem der tildeles sommer-OL 2016. Arrangementet får 2,9 mio. kr. til bl.a. profilering af sportsåret 2009,  styrket presseindsats samt sportslige aktiviteter.
 
I løbet af det næste halve år uddeles yderligere 2 mio. kr. til de bedste markedsføringsidéer i forbindelse med sportsbegivenheder i 2009.

Kulturminister Carina Christensen udtaler:

”Der er et enormt markedsføringspotentiale for Danmark i at afholde internationale sportsbegivenheder. Derfor er Sportsåret 2009 et vigtigt projekt, der kan være med til at få Danmark placeret på idrættens verdenskort. Vores mål er, at vi via sportsbegivenhederne i Danmark næste år får skabt opmærksomhed omkring Danmark og danske værdier. De støttede projekter er fremragende repræsentanter for nogle værdier, som vi i Danmark gerne vil støtte.” 

Direktør i Sport Event Denmark Lars Lundov udtaler:

”Sportsår-projektet, der netop har til formål at få Danmark placeret på verdenskortet, passer som fod i hose til Sport Event Denmarks strategi om at formidle Danmark som international sportsevents nation, og med en vision om at Danmark skal være blandt Europas førende lande, der kan tiltrække, iscenesætte og afvikle store internationale sports events.”

Nærmere oplysninger:

Kontorchef Bente Skovgaard Kristensen, Kulturministeriet tlf.: 33 92 35 68
Projektleder for Sportsåret 2009 Christian Ankerstjerne, tlf.: 43 26 21 09