Udgiveren af kanonbogen valgt

Kulturministeriet har valgt JP/Politikens Forlagshus A/S til at udgive kulturkanonen som bog og dvd.

Den store opgave med at stå for denne udgivelse har været i EU-udbud, hvor JP/Politikens Forlagshus A/S har budt i konkurrence med Lindhardt & Ringhof A/S og Substanz/Kontrabande ApS.

Målet med kanonbogen er at præsentere de valgte værker og gennem tekst og billeder give modtageren lyst til at vide mere om både de enkelte kanonværker og kunstarterne som sådan. Som supplement til bogen laves en dvd, der især skal formidle de værker, der ikke kan vises optimalt i tekst og todimensionelle illustrationer.

Kanonbogen og dvd udkommer i august 2006 i et oplag på 175.000 eksemplarer, der primært uddeles som gratiseksemplarer i form af klassesæt til alle folkeskoler, gymnasiale uddannelser og andre uddannelsesinstitutioner, biblioteker mv. Bogen vil desuden kunne købes i handelen for 99 kr. Denne formidling af kulturkanonen bliver i høj grad finansieret med bidrag fra private fonde.

Kulturminister Brian Mikkelsen udtaler:

”Kulturkanonen blev lanceret den 24. januar og har skabt stor fornyet debat om kunst og kulturarv. Næste skridt er at sikre en langtidsholdbar formidling af kanonen til alle interesserede. Jeg er sikker på, at JP/Politikens Hus kan lave en kanonbog og –dvd, der bliver af høj kvalitet og som kan inspirere til yderligere udforskning af kanonværkerne. Samtidig er jeg utrolig glad og taknemmelig over, at vi med generøse bidrag fra private fonde kan sikre, at kulturkanonen nu kan formidles bredt ud. Det vil bidrage til varigt at få sat den gode kunst på dagsordenen og forhåbentlig styrke især de unges glæde ved og interesse for kunstens verden”.

Yderligere oplysninger:

Pressechef Martin Østergaard-Nielsen 3392 3598 / 2469 6435