#billetblind - kampagne mod ulovligt billetsalg

Har du nogensinde købt en billet til overpris på en byttebørs eller stået med en falsk billet til en koncert? Så er der hjælp at hente med kampagnen #billetblind, som guidede forbrugerne i farvandet af billethajer og falske billetter.

Kulturministeriet og 14 andre parter (billetudbydere, festivaler, spillesteder, interesseorganisationer og en forbrugerorganisation) gik sammen i en fælles kampagneindsats mod ulovligt billetsalg og ulovligt videresalg af billetter. 

Se i videoen herunder, hvor let det er at blive #billetblind:

 

Formålet

Formålet med kampagnen var at oplyse om og hjælpe forbrugerne/billetkøberne til bedre at kunne skelne mellem officielle billetudbydere og falske/ulovlige billetudbydere samt at guide forbrugerne mod de lovlige tjenester. Kampagnen blev også igangsat for at dæmme op for ulovligt videresalg og distribution af billetter.

Brug disse tre råd, når du køber billetter online:

Som forbruger kan det være svært at navigere i farvandet af billethajer og falske billetter. I værste tilfælde risikerer man at blive snydt flere gange, hvis man køber en dyr, falsk billet fra en uofficiel billetudbyder og tropper op til en koncert eller festival uden at kunne komme ind. Brug ovenstående råd når du køber billetter online. 

Daglige henvendelser 

En opgørelse fra Rambøll Management viste, at billetomsætningen på livemusikområdet steg eksplosivt - fra ca. 1,3 mia. kr. i 2012 til ca. 2,5 mia. kr. i 2017 (kilde: Dansk Musikomsætning 2017). Parterne i kampagnen, de store danske billetudbydere, spillesteder, kunstnere og festivalarrangørers antagelse var, at omsætningen i ulovligt billetsalg (dvs. videresalg med fortjeneste eller falske billetter) også var kraftigt stigende, og mange af kampagnens parter oplevede dagligt, at forbrugere henvendte sig, fordi de uforvarende havde købt billetter til overpris eller ikke var sikre på, om de havde købt en ægte billet. Der blev i kampagneperioden iværksat en repræsentativ brugerundersøgelse, som skulle indkredse forbrugernes kendskabsgrad til og erfaringer med billetsnyderi. 

Kampagnen #billetblind blev udviklet til sociale medier og havde flere elementer, som billetråd, videoer og undersøgelser, som alle havde til formål at højne befolkningens - her særligt festival-og livemusik-publikummet i Danmark - kendskab til det ulovlige billetsalg og guide forbrugerne til de officielle billetudbydere. 

Bag kampagnen

Partnerne bag kampagnen var Kulturministeriet, Roskilde Festival, NorthSide, Tinderbox, Down the Drain Concerts, Billetlugen, Smukfest, Spillestedet VEGA, Danske Koncert- og Kulturhuse, Dansk Live, Musik i Lejet, DR Koncerthuset, Forbrugerrådet Tænk, YourTicket og Billetsalg.dk ApS. 

Kampagnen blev lanceret af kulturministeren og de øvrige parter den 5. april 2019. 

Kampagnen havde en samlet økonomisk ramme på 650.000 kr. 

Kampagnen kom i stand i forlængelse af åbent samråd med kulturministeren, erhvervsministeren og justitsministeren den 6. juni i Folketingets Kulturudvalg om ulovligt videresalg af billetter til kulturbegivenheder. Kulturministeriet tog derpå initiativ til et stormøde med 12 brancheinteressenter afholdt den 10. september 2018 om en mulig fælles indsats. På mødet var der fra branchen stor interesse for at indgå i samarbejde med Kulturministeriet om at udvikle og igangsætte en fælles oplysningskampagne med fokus på ulovligt billetsalg og falske billetter til musik- og koncertbegivenheder.

Anden information om ulovligt billetsalg

Hvis du vil vide mere om, hvordan du undgår at blive snydt med falske billetter, kan du fx se mere på disse sider: 

Kontakt

Kulturministeriets pressetelefon, tlf. 22 76 51 16