Fælles front i kampagne mod ulovligt billetsalg

Har du nogensinde købt en billet til overpris på en byttebørs eller stået med en falsk billet til en koncert? Så er der hjælp at hente med kampagnen #billetblind, som vil guide forbrugerne i farvandet af billethajer og falske billetter.

Pressemeddelelse
08.03.2019

Kulturministeriet og en række af landets billetudbydere, festivaler, forbrugerorganisationer og koncert- og kulturhuse går nu for første gang sammen i en fælles kampagneindsats mod ulovligt billetsalg og ulovligt videresalg af billetter. 

Kulturminister Mette Bock siger:

”I Danmark handler vi heldigvis tillidsfuldt på nettet. Det skal vi blive ved med – også når vi skal købe billetter til store kulturoplevelser og koncerter. Få borgere kan gennemskue de ulovlige billetudbyderes tricks og snyderier, og mange ender med at blive snydt eller betale meget mere for deres billetter. Det gavner hverken de dygtige kunstnere eller musik- og kulturbranchen som helhed. Det er rigtig positivt, at så mange parter nu er gået sammen for at hjælpe forbrugerne på vej.”

Kommerciel direktør Helena Rudolph fra Down The Drain Group (herunder Tinderbox, NorthSide) siger: 

"Vi oplever desværre, at ulovligt videresalg af billetter er et stigende problem for både forbrugere og musikbranchen. Det er derfor vigtigt, at vi står sammen for at komme problemet til livs. Vi er meget glade for at deltage i kampagnen sammen med kulturministeren og en række andre stærke aktører og hjælpe forbrugerne med ikke at blive snydt, når de køber billet til en af de mange fantastiske koncerter, festivaler og events herhjemme.”

Kommerciel direktør Claus Engberg fra Billetlugen A/S siger: 

”I Danmark har vi længe været forskånet for et stort omfang af snyd, fordi vi har en god lovgivning. Men vi må erkende, at billethajerne er blevet meget udspekulerede og langt mere organiserede, hvilket betyder, danskerne skal være meget opmærksomme på, hvem som står bag, og tjekke priserne grundigt, når de køber deres billetter på de digitale salgskanaler. Samtidig anbefaler vi, at man kun handler hos de officielle billetudbydere, som har direkte aftaler med musikere og spillesteder, så man er sikker på at købe en gyldig billet.”

Forbrugere bliver snydt 

Som forbruger kan det være svært at navigere i farvandet af billethajer og falske billetter. I værste tilfælde risikerer man at blive snydt flere gange, hvis man køber en dyr, falsk billet fra en uofficiel billetudbyder og tropper op til en koncert uden at kunne komme ind. 

Scenariet er velkendt hos de store danske billetudbydere, koncerthuse, kunstnere og festivalarrangører, som dagligt oplever, at deres billetter bliver ulovligt udbudt, solgt til overpris, forfalsket, eller at der sælges billetter til musikbegivenheder, som slet ikke finder sted. Det ulovlige marked for billetter udgør en millionforretning, og konsekvensen af billetsnyderiet er, at forbrugere bliver snydt. Formålet med kampagnen er at rådgive forbrugerne til, hvad man skal være opmærksom på, når man køber billetter, og hvordan man køber billetter sikkert hos officielle udbydere.

Fakta om kampagnen

Kampagnen #billetblind udvikles til sociale medier og har fokus på forbrugersikkerheden ved billethandel. Parterne bag kampagnen er: Kulturministeriet, Ticketmaster, Roskilde Festival, NorthSide, Tinderbox, Down the Drain Concerts, Billetlugen, Smukfest, Spillestedet VEGA, Danske Koncert- og Kulturhuse, Dansk Live, Musik i Lejet, DR Koncerthuset, Forbrugerrådet Tænk, YourTicket og Billetsalg.dk ApS. Kampagnen lanceres i begyndelsen af april.

Yderligere oplysninger

Kulturministeriets pressetelefon: 22 76 51 16
Down the Drain Group: Kommerciel direktør Helena Rudolph, tlf.: 20 98 99 22 
Billetlugen A/S: Kommerciel direktør Claus Engberg, tlf.: 20 67 87 44