Aftale om medieansvar skal beskytte borgere og sikre troværdigt indhold

Aftale mellem regeringen, SF og Enhedslisten skal både beskytte demokratiet, børn og unge og dæmme op for spredning af falske informationer. Partierne har som mål, at flere medier tilmelder sig Pressenævnet.

Pressemeddelelse
Politisk aftale
09.12.2025

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), SF og Enhedslisten har indgået en aftale om at opdatere medieansvarssystemet i en digital medievirkelighed.

Aftalepartierne er enige om, at der skal være en bedre beskyttelse af helt almindelige danskere, der kommer i klemme og bliver hængt ud. De skal have bedre muligheder for blandt andet at få slettet indhold og at få genoprejsning.

Partierne er blandt andet enige om at oprette en uafhængig medieombudsmand, som især skal holde alternative medieaktører, eksempelvis influencere, i ørerne. For de er i dag ikke underlagt det nuværende medieansvarssystem med Pressenævnet. I forhold til de traditionelle massemedier, der er tilmeldt Pressenævnet, får medieombudsmanden derimod ikke kompetence til at træffe afgørelse eller føre straffesager.

For at sikre, at den nye medieombudsmand er uafhængig, er aftalepartierne blevet enige om, at vedkommende skal vælges af et udpegningsorgan bestående af ni personer. Her skal der både være repræsentanter fra mediebranchen, faglige eksperter og jurister.

Partierne er også enige om at afskaffe den afgift, massemedier i dag skal betale for at få udleveret bl.a. domme og kendelser.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger:

”Jeg siger i dag op som mediernes overdommer. Det er en post, medierne ikke har brug for, selv om højrefløjen gerne vil give mig titlen, når medierne ikke gør, som partierne ønsker. På sociale medier kan influencere boltre sig med en følgerskare større end flere medier uden at påtage sig et egentligt medieansvar, der skal sikre, at deres indhold er troværdigt og faktuelt korrekt. Derfor præsenterer vi nu en medieombudsmand, der især skal holde nye aktører i ørerne – til gengæld skal han ikke kunne slæbe traditionelle medier i retten. Frie medier er en hjørnesten i vores demokrati og derfor ønsker vi, at endnu flere tilmelder sig Pressenævnet. For det fungerer godt.

Jeg håber, at medieombudsmanden kan give os en endnu bedre debat om det nyhedslignende indhold, vi møder, så færre kommer i klemme, og vi får en demokratisk samtale, der i højere grad bygger på fakta.”

Mogens Jensen, Socialdemokratiet, siger:

”Vi befinder os i et nyt medielandskab, hvor vi konstant bliver bombarderet med nyheder fra alle leder og kanter – også fra alternative aktører på fx de sociale medier, som i dag ikke er omfattet af det samme medieansvar som de traditionelle medier. De mange medieaktører kæmper om vores opmærksomhed, hvor vores børn og unge er særligt udsatte, når de bliver mødt af misinformation, farlige trends mv. I Socialdemokratiet er vi derfor særligt glade for, at vi med aftalen etablerer en medieombudsmand – en slags forbrugerombudsmand på medieområdet, så borgerne bliver bedre beskyttet i den nye medievirkelighed.”

Kim Valentin, Venstre, siger:

”Et sundt demokrati kræver frie og uafhængige medier, der kan udfordre magthaverne og sikre oplysning til alle danskere. Men medieaktørerne, hvad end det er aviser, influencers eller noget tredje, har også et ansvar for at sikre ordentlighed og redelighed i mediedækningen, så helt almindelige danskere ikke kommer i klemme på grund af usande eller misvisende udtalelser. Det er særligt vigtigt i en digital virkelighed, hvor informationer kan spredes med lynets hast. Derfor er jeg glad for, at vi nu har landet en aftale, som skal sikre et tidssvarende medieansvarssystem med bedre beskyttelse af danskerne og vores demokrati.”

Charlotte Broman Mølbæk, SF, siger:

”I en tid, hvor mediebilledet konstant ændrer sig, er det vigtigt, at vi fortsat har den fine balance mellem de frie medier og ytringsfriheden, mens vi også passer på det enkelte menneske. Vi har fået mange flere nye medieaktører som influencere og bloggere, og de har været helt ureguleret indtil nu. Med den nye medieombudsmand vil der blive sat skrappere krav til det indhold, der sendes ud. Det er vigtigt, at vi får stoppet fake news, vildledning, og at enkelte personer bliver hængt uretmæssigt ud. For SF har det været særlig vigtigt at passe på børn og unge, så nu kommer der et skærpet ansvar i forhold til børn og unge samt sanktioner, hvis man ikke overholder reglerne. Med denne aftale retter vi op på aktuelle problemer og skaber et værn mod eventuelle nye medier, som ikke vil tilmelde sig Pressenævnet og de gældende regler i Danmark. Det er vigtigt for SF.” 

Søren Søndergaard, Enhedslisten, siger:

”Den foreliggende aftale er en udmøntning af den seneste medieaftales ønske om at opdatere rammerne for mediernes ansvar, så borgernes retssikkerhed styrkes, og så de passer til den digitale medievirkelighed. Denne nødvendige opgave sker med oprettelse af en medieombudsmand, som udover at bidrage aktivt til den offentlige debat også får til opgave at hjælpe borgere, som uberettiget bliver hængt ud i medier, som har valgt at holde sig udenfor Pressenævnet. Derimod får Medieombudsmanden ingen kompetence overfor medier tilsluttet Pressenævnet. For Enhedslisten har det også været vigtigt at sikre, at udpegningen af medieombudsmanden sker fuldstændig adskilt fra ministeren og det politiske system. Udviklingen på medieområdet sker med rivende hast, og Enhedslisten er derfor også meget tilfredse med, at fremtidige evalueringer indgår i aftalen.”

Henrik Rejholt Andersen, Moderaterne, siger:

“Når medierne forandrer sig, skal ansvaret følge med. Vi ser i dag, hvordan nyhedslignende indhold kan ramme titusindvis af mennesker på få sekunder – og alt for ofte uden det filter af redelighed, der beskytter almindelige borgere mod at blive hængt ud. Med aftalen tager vi et moderat og nødvendigt skridt for at skabe mere tryghed og ordentlighed i den digitale virkelighed, særligt for vores børn og unge. Vi holder fast i frie medier, men vi insisterer også på, at frihed følges af ansvar. Det skylder vi hinanden i et demokratisk samfund.”

 

Fakta om medieombudsmanden

Generelle kompetencer:

  • Pligt til at bidrage til den offentlige debat om den danske medievirkelighed, herunder ift. indhold målrettet børn og unge.

Kompetencer over for alternative medieaktører (ikke tilmeldt Pressenævnet)

  • Skal kunne træffe afgørelser om overholdelse af ”god offentliggørelsesskik” samt udstede påbud om offentliggørelse af sådanne afgørelser og om offentliggørelse af genmæle. Hvis påbud ikke overholdes, vil det kunne strafforfølges.
  • Skal kunne føre straffesager om freds- og ærekrænkelser udbredt af alternative medieaktører.
  • Skal kunne indtræde i og føre civile sager mod alternative medieaktører.
  • Skal kunne henstille at der meddeles fri proces.

Kompetencer over for traditionelle massemedier

  • Skal kunne indbringe sager af væsentlig eller principiel betydning for Pressenævnet, men ikke kunne træffe afgørelse.
  • Skal kunne anmelde sager om freds- og ærekrænkelser til politiet, men ikke træffe beslutning om bl.a. tiltale. Det er stadig op til politiet og anklagemyndigheden, som ved alle andre sager.
  • Skal kunne henstille, at der meddeles fri proces.

Medieombudsmanden oprettes som uafhængig institution med eget sekretariat. Medieombudsmanden skal have juridisk kandidateksamen, og institutionen skal have kendskab til mediebranchen. Medieombudsmanden skal udpeges af et udpegningsorgan bestående af ni personer, der repræsenterer forskellige interesser i samfundet, herunder influenter og blogger samt de traditionelle medier.

Der afsættes 9,3 mio. kr. i 2026 og 18,7 mio. kr. årligt i 2027 og frem til oprettelsen af en medieombudsmand.

Øvrige elementer i aftalen:

  • Afgift for at få udleveret bl.a. domme og kendelser afskaffes for traditionelle massemedier, der er underlagt Pressenævnet. Der afsættes 0,7 mio.kr.  i 2026 og derefter 1,3 mio. kr. årligt til dette.
  • Gennemførelse af en række af de øvrige elementer fra medieansvarsudvalget:
    • Ens regulering af medier udgivet under samme titel.
    • Ens regler om sletning af offentliggjort indhold.
    • Forenkling af genoprejsningsprocessen ved at private straffesager om freds- og ærekrænkelser kan behandles efter forenklet proces.
    • Skærpet strafansvar med betinget offentlig påtale for alternative medieaktører, således at alternative medieaktører sidestilles med massemedier i straffeloven, når det gælder ærekrænkende beskyldninger.

Læs aftale om opdatering af medieansvarssystemet i en digital medievirkelighed her.

Yderligere oplysninger

Kulturministeriets pressetelefon: 22 76 51 16