Rammer om udbud af nyt lydunivers er på plads
Podcastproducenter kan senere på måneden byde ind på at lave nyt lydunivers for børn op til 13 år. Lyduniverset er en del af medieaftalen.
Pressemeddelelse
08.02.2024
Rammerne for udbud af et public service-lydunivers er nu på plads. Radio- og tv-nævnet vil snarest offentliggøre udbudsmateriale og åbne for, at private aktører kan byde ind på opgaven med at etablere et lydunivers for børn under 13 år. Programtilladelsen tildeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud.
Lyduniverset er et af initiativerne, der er aftalt med Medieaftale 2023-2026 af juni 2023 Samling om frie medier og stærkt dansk indhold indgået af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt har nu udstedt den bekendtgørelse, der ligger til grund for udbuddet.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger:
”Nu tager vi første skridt mod at etablere et lydunivers til børn og unge. For mens der er gode public service-tilbud til de yngste på skærmen, mangler der et tilbud på lyd. Vinderen af udbuddet vil skulle arbejde med at skabe kvalitetsindhold i et nyt lydunivers til børn op til 13 år. For vi vil gerne give børnene gode og lærerige lytteoplevelser, som kan understøtte, at de senere i livet stadig vil gøre brug af podcastuniverset. Det er samtidig en mulighed for en innovativ virksomhed, der kan være med til at skabe helt nyt lydindhold og forhåbentlig bringe podcastuniverset ud til vores børn. Jeg er glad for, at vi nu har rammerne om udbuddet på plads, så lyduniverset kan lanceres allerede i år.”
Fakta om lyduniverset
Lyduniverset skal målrettes børn i alderen 3-13 år, og programmerne skal segmenteres inden for målgruppen.
I lyduniverset skal der stilles 20 timers nyproduceret programindhold til rådighed pr. uge, hvoraf nyheder skal udgøre mindst 30 minutter ugentligt.
Lyduniverset skal indeholde et bredt udbud af originalt og relevant indhold, der skal omfatter nyheder og som minimum programmer i fire af følgende kategorier: Samfund, kultur, drama, underholdning, viden og musik.
Indholdet skal som minimum stilles til rådighed som podcast. Brugerne skal både kunne hente indholdet via en app og en hjemmeside, og der vil også være mulighed for at stille det til rådighed på relevante tredjepartsplatforme, eksempelvis Spotify og Apple Podcasts. På universets egen platform skal lydindholdet være gratis og uden reklamer.
Lyduniverset forventes at gå i luften i slutningen af 2024. Tilladelsen vil løbe til og med 2026. Af udbuddet fremgår, at perioden kan forlænges inden udløbet, såfremt dette besluttes i en kommende medieaftale.
Det er Radio- og tv-nævnet, der vurderer de indkomne bud og beslutter hvem, der får muligheden for at lancere lyduniverset. Udbudsmaterialet med blandt andet frister og krav kan findes på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside fra den 19. februar.
Navnet på vinderen forventes offentliggjort i begyndelsen af juni.
Yderligere oplysninger
Kulturministeriets pressetelefon: 22 76 51 16