Europæisk film- og mediepolitik
Hvert EU-medlemsland fører sin egen mediepolitik, men EU har siden 1989 fastlagt regler og retningslinjer for spørgsmål af fælles interesse på det audiovisuelle område.
EU
Generelt er EU’s påvirkning af mediepolitikken steget markant de seneste år, blandt andet som følge af EU’s aktive rolle inden for den digitale udvikling. Så hvor mediepolitikken tidligere var et nationalt anliggende, er det således i dag vigtigt at have den stigende EU-harmonisering for øje, når man beskæftiger sig med medieretlige spørgsmål.
Kulturel mangfoldighed i EU, beskyttelse af mindreårige og vækst i produktionen af film og tv-programmer i EU er nogle af EU’s målsætninger for det audiovisuelle område.
Hjørnestenene i den fælles politik på det audiovisuelle område er direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet), Den Europæiske Mediefrihedsforordning (EMFA), Forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame, og støtteprogrammet Et Kreativt Europa.
AVMS-direktivet
AVMS-direktivet, der trådte i kraft i 2007, pålægger EU-medlemsstaterne i deres nationale lovgivning at indføre krav om visse minimumsstandarder for audiovisuelle medier. Dette gælder både traditionelt tv og tv-lignende on demand-tjenester. EU-reglerne dækker områder som reklamer og beskyttelse af mindreårige.
Hent ændringen af AVMS-direktivet
Den europæiske mediefrihedsforordning
Den Europæiske Mediefrihedsforordning (EMFA) træder i kraft d. 8. august 2025 og dermed indføres der et nyt regelsæt, som har til formål at beskytte mediepluralisme og –frihed i EU. Forordningen skal ligeledes styrke den frie bevægelighed for offentlige og private medier, så de lettere kan drives på tværs af grænserne i EU’s indre marked.
Forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
Forordningen om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politiske reklame træder i kraft d. 10. oktober 2025. Forordningen har til formål at bekæmpe informationsmanipulation og udenlandsk indblanding ved valg. Forordningen skal derved gøre det lettere for borgerne at genkende politisk reklame og sikre, at politisk reklame overholder retten til privatlivets fred, samt at menings- og ytringsfriheden beskyttes.
Hent Forordningen om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame
Et Kreativt Europa
Et Kreativt Europa er EU's støtteprogram til de kulturelle og kreative sektorer i Europa. Programmet løber for nuværende i 2021-2027 og har et samlet budget på 2,44 milliard euro. Slots- og Kulturstyrelsen og Det Danske Filminstitut er i Creative Europe Desk Danmark gået sammen om at formidle og rådgive danske aktører om mulighederne i programmet. Du kan læse mere om Creative Europe Desk Danmark her