Anbefalinger fra stormøde om forsøg med kulturpas
Kulturministeren var den 7. februar 2024 vært for et stormøde om forsøg med kulturpas. Anbefalingerne fra mødet offentliggøres i en ny rapport.
Nyhed
18.04.2024
Formålet med stormødet var at få relevante aktørers anbefalinger til, hvordan de unge bedst muligt kan deltage i forsøget om kulturpas. Anbefalinger, som ministeren nu tager med i det videre arbejde. Anbefalingerne lyder:
Brug civilsamfundet og eksisterende erfaringer
- Inddrag civilsamfundet, NGO’er og kommuner i udviklingen af kulturpas, og anvend og styrk de gode erfaringer, der hvor de allerede er.
- Inddrag de organisationer, som er tætte på de unge, og som de er trygge ved (link-workers).
Skab samarbejde på tværs
- Hjælp til at bygge bro og partnerskaber på tværs af civilsamfund og kulturinstitutioner, inden der tages kontakt til målgruppen.
- Det er vigtigt at aktivere organiserede- og selvorganiserede strukturer, der findes lokalt.
- Tænk på tværs af sektorer og opnå hellere få projekter end stor spredning.
Tag de unge i hånden
- Der er brug for fællesskaber og nogle at tage af sted sammen med f.eks. gennem ledsager- og +1-ordninger.
- Tænk i forløb, der reducerer de mentale og praktiske barrierer hos målgruppen.
- Kulturoplevelsen skal betragtes som midlet og ikke målet, og der skal være en bevidsthed om processen.
Inddrag og definér målgruppen
- Der er behov for en nærmere afgrænsning af målgruppen for kulturpas. Målgruppen kan med fordel deles yderligere op i undergrupper.
- Vigtigt at undgå stigmatisering.
- Det er en divers målgruppe. Alt passer ikke til alle.
- Involvér målgruppen med en ung-til-ung tilgang, og gør målgruppen til medskabere og opnå en forpligtende rolle.
- Vi skal i dialog med de unge. Skabe meningsfulde forløb og trygge rammer.
Opbyg kompetencer hos kulturinstitutionerne
- Overvej hvilken modtagelse/velkomst den unge mødes af ud fra den enkeltes ressourcer og kompetencer, så de unge føler sig inkluderet.
- Den, der tager imod de unge, skal være gearet til opgaven; dvs. både foreninger og kulturinstitutioner skal være indstillet på forandring for at kunne tilpasse sig målgruppen og klædes på fx ved kompetenceudvikling og samarbejder.
- Oplevelsen skal være rammesat og faciliteret på de unges præmisser.
Gør kulturpasset bredt og tilgængeligt
- Rammerne skal fordre tilgængelighed og så lidt bureaukrati som muligt.
- Det skal være muligt for målgruppen at kunne spejle sig i kulturen (kunst, idræt, foreningsliv mv.).
- Der ligger en vigtig formidlingsopgave i at få kulturpas ud til de unge og en bred kulturforståelse på unges præmisser.
- Kulturtilbuddene skal være mange og forskellige.
Læs hele rapporten om stormødet om forsøg med kulturpas her.
Yderligere oplysninger
Kulturministeriets pressetelefon: 22 76 51 16