Mediestøtten skal fremtidssikres

Kulturministeren nedsætter et udvalg om fremtidens mediestøtte. I dag er mediestøtten i høj grad bundet op på den skrevne avis. Udvalget skal blandt andet se på, hvordan støtten kan blive mere platforms- og teknologineutral.

Pressemeddelelse
28.06.2024

Nyhedsmedierne befinder sig i en udfordret situation, hvor nedskæringer og afskedigelser har ramt landets redaktioner. Mediemarkedet er i stigende grad præget af digitalisering, globalisering og øget konkurrence. Vores fælles virkelighed, information og nyheder bliver i stigende grad formidlet og filtreret gennem sociale medier og techgiganternes platforme. Det ændrer forudsætningerne for de danske medier, som skal kunne konkurrere med internationale mediekoncerner og store tech-virksomheder om danske mediebrugeres tid og penge.

Mediestøtten er dog i høj grad stadig bundet op på den skrevne avis. Samtidig sker der en rivende udvikling inden for kunstig intelligens, som ændrer rammerne og forudsætningerne for nyhedsmedierne.

Det nye udvalg skal foretage et udredningsarbejde, som kan danne grundlag for politiske overvejelser om, hvordan mediestøtten til nyhedsmedier kan blive bedre og mere platforms- og teknologineutral, så støtten følger med medieudviklingen og det digitaliserede og globaliserede medielandskab.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger:

”Mens techgiganterne buldrer løs, og danskerne som aldrig før samles online, kæmper mange aviser en overlevelseskamp, og lokale medier bukker under på stribe. Det må og skal vi have ændret. Desværre hænger mediestøtten på mange områder stadig fast i fortidens verden med skrevne aviser som omdrejningspunkt, og derfor er der brug for en ny model for mediestøtte, der kan favne den digitale udvikling og de mange ændringer i mediebilledet. Vi er nødt til at møde misinformation og fake news med stærke danske kvalitetsmedier.”

Formand Rasmus Kleis Nielsen siger:

“Jeg glæder mig til at arbejde med udvalgsmedlemmerne om at komme med forslag til, hvordan vi kan sikre os, at mediestøtten er fremtidssikret, formålstjenlig og baseret på transparente kriterier – så borgerne kan se, hvad midlerne går til, og medierne ved, hvad de kan forvente.”

Udvalget skal afgive anbefalinger i 2025 og nedsættes i forlængelse af medieaftalen for 2023-2026.

FORMAND:

Rasmus Kleis Nielsen, dir. Reuters Institute for the Study of Journalism og prof. University of Oxford. Prof. Københavns Universitet pr. 1. oktober 2024.

MEDLEMMER:

Allan Boye Thulstrup, næstformand for Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation (udpeget af DJ)

Anna Bisp Asghari, engagementsdir. Ungdomsbureauet

Christina Blaagaard, dir. Teknologiens Mediehus og fmd. Danske Medier (indstillet af Danske Medier)

Dicle Duran Nielsen, adm. dir. Danske Medier (indstillet af Danske Medier)

Le Gammeltoft, CCO Netcompany 

Mette Maix, professionelt bestyrelsesmedlem og executive rådgiver

Per Lyngby, journalist og fhv. chefredaktør

Peter Normann, rådgiver og bestyrelsesmedlem

Søren Høgh Ipland, forperson Nye Medier (indstillet af Nye Medier)

Ulrik Haagerup, stifter og dir. Constructive Institute

Læs kommissorium for udvalg om fremtidens mediestøtte her.

Udvalget skal afgive anbefalinger i 2025.

Yderligere oplysninger

Kulturministeriets pressetelefon: 22 76 51 16