TV 2-regionernes rolle skal styrkes og nytænkes
De seneste 15 år er antallet af lokalredaktioner og trykte ugeaviser næsten blevet halveret. Områder af Danmark risikerer at ende som nyhedsørkener. Kulturministeren har i det lys nedsat et udvalg, der skal se på, hvordan vi i hele landet får en bedre lokal og regional public service-dækning i en tid, hvor techgiganternes magt er vokset.
Pressemeddelelse
24.01.2025
Antallet af lokalredaktioner for regionale og lokale dagblade er i de seneste 15 år faldet fra 111 til 68, og antallet af trykte lokale ugeaviser er faldet fra 248 til 135. Siden TV 2-regionernes etablering i slutningen af 1980’erne har medielandskabet ændret sig markant. Det har rammerne for TV2-regionerne stort set ikke. Den teknologiske udvikling har blandt andet betydet, at danskernes medievaner har flyttet sig fra flow-tv til streaming. Samtidig har techgiganternes platforme fået mere magt over vores medievaner. hvilket udfordrer vores adgang til troværdigt indhold.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt nedsætter nu et udvalg, der skal undersøge TV 2-regionerne og nytænke deres rolle i forhold til de øvrige lokale og regionale medier.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger:
”I en tid, hvor techgiganterne får stigende magt over nyhedsbilledet, har vi mere end nogensinde brug for stærk lokal og regional mediedækning. Ser vi på de seneste 15 år, har de budt på en veritabel nedslagtning af lokalredaktionerne. Antallet af lokalredaktioner i hele landet er næsten blevet halveret. Det viser, at vi er i fare for at få nyhedsørkener i Danmark.
I dag får alle TV 2-regioner samme tilskud, selvom de dækker meget forskellige områder i Danmark. Samtidig kan det virke besynderligt, at TV2 Øst skal rapportere fra Sjællands Odde og helt ned til Gedser og Nakskov. Måske vil det give mening at have flere TV2-regioner? Måske skal de regionale public service-medier i endnu højere grad samarbejde med private lokale og regionale medier?
Jeg har bedt et udvalg med forskere og fagpersoner med branchekendskab og viden om public service om at tænke nyt og kaste alt op i luften, så vi giver ny luft til lokal og regional public service. Hvis vi ikke bakker op om troværdige, lokale nyheder, ender vi med at blive overladt til Facebookgrupper og kvalt i misinformation og uigennemskuelige algoritmer fra techgiganterne."
Forperson Lene Heiselberg siger:
”For mig er det en ære at få lov til at lede arbejdet, der skal bidrage til at sikre, at TV 2-regionerne fortsat vil stå stærkt i et medielandskab præget af store forandringer, og sikre en balanceret dækning af alle dele af landet. Jeg ser meget frem til et tæt samarbejde med udvalgsmedlemmerne og Kulturministeriet om at udarbejde scenarier for det regionale public service-tilbud.”
Fakta om udvalget
Det nye udvalg skal blandt andet dykke ned i, hvordan danskerne bruger TV 2-regionernes indhold, hvordan administration og produktion foregår, og se på TV 2-regionernes rolle i forhold til de øvrige lokale og regionale medier.
På baggrund af undersøgelsen skal udvalget opstille scenarier for, hvordan det regionale public service-tilbud kan se ud i fremtiden. Udvalget skal blandt andet give konkrete bud på, hvordan man organiserer TV 2-regionerne, så danskerne får mest mulig public service. Udvalget skal også se på, om der er huller i TV 2-regionernes dækning, og undersøge mulighederne for at sikre en bedre balance i den daglige dækning af Danmark. Desuden skal udvalget sammenholde rammerne for TV 2-regionernes public service-virksomhed med udviklingen i vilkårene for de private, lokale og regionale medieaktører.
FORPERSON
Lene Heiselberg, associate professor ved SDU, medlem af Radio- og tv-nævnet fra 1. januar 2025.
MEDLEMMER
Peder J. Madsen, adm. direktør på Hotel Koldingfjord, tidl. bestyrelsesformand for TV SYD.
Anne Scheel Dyrehauge, direktør for Word Festival, tidl. direktør i Media City Odense, medlem af Radio- og tv-nævnet.
Hans Christian Kromann, konsulent ved Digital 1st., tidl. redaktionschef ved TV 2 Fyn.
Carsten Andreasen Fangel, medieanalytiker, fhv. analysechef for YouTube i Europa.
Lars Raakilde Jespersen, områdechef på Aalborg Universitet, tidl. chefredaktør for Nordjyske Medier og nuværende medlem af Radio- og tv-nævnet.
Carsten Topholt, fhv. finansdirektør i TV 2, fhv. vicedirektør i Slots- og Kulturstyrelsen.
Heidi Robdrup, politisk direktør hos Lederne, tidl. redaktionschef DR og tidl. journalist ved Nordjyske Medier.
Camilla Angaard, chefredaktør ved ungemediet SEIN, samfundsfagsstuderende.
Læs kommissorium for udvalg om undersøgelse af TV 2-regionerne her.
Udvalget skal afrapportere i 2025 med henblik på efterfølgende politiske drøftelser.
Kulturministeren nedsatte i juni 2024 et udvalg om fremtidens mediestøtte, der skal afgive anbefalinger til mediestøtten til private medier.
Yderligere oplysninger
Kulturministeriets pressetelefon: 22 76 51 16