Kulturkontakten nr. 4 / 2005
I starten af 2006 tager regeringen og Folketingets partier hul på medieforhandlingerne og sætter rammerne for mediers virke de kommende år. Kulturministeriets magasin Kulturkontakten har denne gang temaet elektroniske medier og rummer både fakta og baggrundsstof, når vi bl.a. stiller skarpt på public service-begrebet og overgangen fra monopol til konkurrence.
Udgiver:
Kulturministeriet
Publiceret:
2005
Type:
Magasin
Blandt artiklerne denne gang er:
Tv-nyhedernes forfald skal stoppes
I samtalen mødes Politikens chefredaktør, Thøger Seidenfaden, og historikeren David Gress, til en debat om hvilken rolle staten skal spille i forhold til medierne, og hvad public service er for en størrelse.
Radio Ga Ga
Da radiokanalerne FM5 og FM6 i 2003 blev solgt på auktion som kommercielle stationer, forventede de fleste, at den gamle Statsradiofoni ville få alvorlig konkurrence. De tog fejl. Vi ser nærmere på kampen om lytterne i æteren.
Bliv hos os – der kommer mere sport om lidt
Hvordan fanger og fastholder man seerne i en tv-verden med stadigt større kanaludbud og muligheder for at skabe sin helt egen sendeflade? Kulturkontakten har talt med to programchefer fra DR2 og TV 2 om flow og magten over fjernbetjeningen.
Tillid er godt, men kontrol er bedre
Lasse Jensen fra P1’s ’Mennesker og medier’ har skrevet et essay om dengang i halvtredserne, hvor et stort skrummel af en radio var hans udsigtstårn til verden og beskriver, hvordan han har oplevet statskontrollens langsomme opblødning frem til i dag.
Uden for tema:
På museum i børnehøjde
Fra årsskiftet får børn og unge under 18 gratis adgang til alle de statslige og statsanerkendte museer. Men hvad synes børnene egentlig om at gå på museum? Vi har sat tre eksperter under 10 år og en skribent på opgaven og bringer en reportage fra to fynske museer. Endelig kommenterer og uddyber kulturminister Brian Mikkelsen den nye gratis-ordning.